Soorten spieren

Het lijkt allemaal vanzelf te gaan, tot een spier staakt en je een kramp ervaart. We hebben enerzijds spieren die bewust worden aangestuurd door onze hersenen, anderzijds hebben we ook spieren die plots samentrekken zonder dat we hiervoor bewust commando geven.

De eerste soort noemen we ‘dwarsgestreepte’ spieren. Ze zorgen ervoor dat je ledematen, vingers, hoofd, schouders, tenen… kortom je ganse lichaam kunt bewegen op het moment dat jij dat wil.

De tweede soort noemen we ‘gladde’ spieren. Je vindt ze terug in maag, darmen, baarmoeder, blaas… Het tempo waarop ze samentrekken ligt dan wel veel lager dan bij dwarsgestreepte spieren, maar ze doen dat wel bijna continu en zonder dat je het beseft.

Wat gebeurt er bij een kramp?

Zolang de spiervezels van een spierbundel afwisselend bewegen, is er niks aan de hand. Maar wanneer ze plots gelijktijdig samentrekken, krijg je een vervelend en meestal pijnlijk gevoel. Denk maar aan een kuitkramp, een stijve nek of een lumbago.

Bij gladde spieren trekt het spierweefsel van de orgaanwand plots samen, waardoor je een scherpe pijnsteek kan ervaren. Denk maar aan maagpijn of pijn in de onderbuik die kan voortkomen uit darm- en menstruatiespasmen.

Oorzaak

Waarom je lichaam in een kramp schiet, is vaak niet te achterhalen.
Wel weten we dat de kans op spierkrampen vergroot bij:

  • vermoeidheid
  • langdurig zitten of staan
  • een verkeerde houding
  • sporten zonder opwarming
  • overbelasting van een lichaamsdeel
  • stress
  • zwangerschap
  • langdurig gebruik van medicatie
  • ouder worden

Tijdens het sporten krijg je vooral krampen in de kuiten, hamstrings (bovenbenen achteraan) en quadriceps (bovenbenen vooraan).

Krampen tijdens of na het sporten zijn niet uitzonderlijk. Doordat je spier overbelast of uitgeput is, stijgt de kans op samentrekkingen. Daarnaast kunnen bij overmatig zweten je vocht- en elektrolytenbalans ontregeld raken. Elektrolyten zorgen voor een correcte prikkeloverdracht van de zenuwcellen naar de spiervezels. Bij een verstoorde vocht- en elektrolytenbalans heb je dan ook vaker last van krampen.

Tips om spierkrampen tijdens het sporten te voorkomen

  • Warm vóór je sportsessie altijd op en eindig met enkele minuten stretchen.
  • Stel een realistisch bewegingsschema op zodat je het tempo en de intensiteit kan volhouden.
  • Drink gedurende de hele dag voldoende water: ongeveer anderhalve liter, koffie en thee niet meegeteld. Anders riskeer je – net zoals veel sporters – gedehydrateerd aan je training te beginnen.
  • Drink ook tijdens je sportsessie elk kwartier 15 tot 25 cl water, afhankelijk van de weersomstandigheden, de duur van de inspanning en de mate waarin je zweet.

Niet alleen sport, maar ook stress kan verkrampte spieren veroorzaken.

Bij mentale overbelasting duiken er vaak psychische klachten op (piekeren, angst, slaapproblemen…). Velen vergeten dat stress ook lichamelijke klachten kan uitlokken. Maagpijn en krampen zijn enkele veel voorkomende klachten.

Daarnaast zijn een stijve nek en spanningen in de schouders en lage rug symptomen van stress. Sta je regelmatig onder druk, dan is de kans groot dat je vaker last hebt van verkrampte spieren, vooral ter hoogte van je schouders en nek.

Tips om een stijve nek door stress te voorkomen

  • Plan ontspannende activiteiten in zoals yoga of meditatie.
  • Neem een warm bad of een douche.
  • Voer rekoefeningen uit die de trapeziumspieren (ter hoogte van de schouderbladen) stretchen.
  • Trakteer jezelf op een massage.

Meer weten

Andere rubrieken